اگر خدا به نماز ما احتیاج ندارد پس چرا نماز خواندن واجب كرده است؟
M  ♥ A

باید بدانیم كه خداوند متعال گذشته از این كه احتیاجى به نماز بندگان ندارد، اطاعت و طغیان بندگان نیز، نفع و ضررى به او نمى رساند.

قرآن مجید در این باره مى فرماید: [إِنْ تَكْفُرُوا أَنْتُمْ وَ مَنْ فِى الْأَرْضِ جَمیعاً فَإِنَّ اللَّهَ لَغَنِى حَمیدٌ]. ابراهیم )14(، آیه 8.؛ ( اگر همه مردم روى زمین كافر بشوند نقصى بر خدا وارد نیست و كمبودى براى خدا ایجاد نمى شود] و یا در آیه دیگر مى فرماید: [وَ مَنْ ینْقَلِبْ عَلى عَقِبَیهِ فَلَنْ یضُرَّ اللَّهَ شَیئا]. آل عمران )3(، آیه 144.؛ (هر كس به جاهلیت و گمراهى پسروى كند هرگز خدا را زیان نمى رساند].

اما این كه خداوند متعال با وجود این كه نیازى به نماز بندگان ندارد، آن را واجب نموده به این دلیل است كه، پروردگار عالمیان مى داند چه چیزهایى براى بندگانش مفید بوده و مى تواند سعادت اخروى او را تأمین مى كند و چه چیزهایى زیان بار و نابود كننده مسیر كمال آنها مى باشد؛ خداوند مى داند كه اگر انسان را به حال خود واگذارد، نه تنها به كمال و سعادت اخروى نمى رسد، بلكه خود را به ذلت و پستى مى كشاند؛ لذا از روى محبت و لطفى كه به بندگان خود دارد آنها را به انجام عباداتى همچون نماز امر نموده است.

تصور نمائید معلمى، دانش آموزى را به درس خواندن امر مى كند، چرا كه او مى داند علم آموزى به سود وى مى باشد و از آنجا كه سعادت او را مى خواهد او را به درس خواند ملزم مى نماید و حتى ممكن است به دلیل درس نخواندن وى را تنبیه نماید و حال آنكه نه به درس خواندن او نیازى دارند و نه ترك تحصیل دانش آموز ضررى به او مى رساند.

بنابراین آنچه در وجوب نمازوجود دارد، در واقع چیزى نیست جز لطف و رحمتى از سوى پروردگار به بندگانش، تا به این وسیله هر چه بهترو سریعتر به كمال و سعادت دنیوى واخروى خود برسند.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نوشته شده در تاريخ جمعه 28 تير 1398برچسب:, توسط azam |